Original titel: Ein Traum von Schönheit. Oversat af Ditte Engels Hermansen.

Månedens Boganmeldelse – Januar 📖

“Parfume er som kærlighed. En lille smule er aldrig nok” 💋💄

Øvrige titler i serien

En drøm om skønhed er tredje bog i Gutkinds nye serie Historiens enestående kvinder, der netop omhandler bemærkelsesværdige kvinder, der har skabt historie, og stadig inspirerer i dag.

Jeg har tidligere læst Arkitekten fra New York, som handler om Emily Warren Roebling, der trods modstand endte med at fuldende et af vor tids største arkitektoniske underværker, Brooklyn Bridge.

Anden bog i serien har jeg endnu til gode at læse. Den hedder En engel i Warszawa, og det er historien om Irena Sendler, der gav håb ved at redde over 2.000 børn fra nazisterne og ghettoen i Warszawa under Anden Verdenskrig.

I En drøm om skønhed møder vi den unge Esty Mentzer, der er emigreret til Amerika sammen med sin ungarske familie. Hun er, allerede i en ung alder, meget optaget af skønhed og af at lave cremer i onklens skur, da han er apoteker. Hun spotter hurtigt en forretning i disse produkter, og starter sin karriere ved at sælge sine cremer på stranden ved Coney Island.

Som ung pige møder hun Joe, som hun straks forelsker sig i, og en større støttende mand (i hvert fald på det tidspunkt i 1920’erne), skal man nok lede længe efter.

Handlingen foregår skiftevis i to tidsspor – i den ene del (i 1920’erne) følger vi den unge Estys hårde bestræbelser for at markedsføre sit produkt, skabe sig et navn og for at få chancen for at blive set og anerkendt for sine naturlige produkter og i den anden del (i 1940’erne) følger vi den nu midaldrende Estée Lauder, der lever det priviligerede liv, er blevet berømt, men også skilt.

Ligesom den første bog i serien, så får vi her et fornemt portræt af en handlekraftig og utrættelig kvinde, der meget tidligt satte sig et mål. Hun tænkte stort fra starten, og var på mange måder forud for sin tid, og følte sig ikke for fin til at arbejde mange timer med at fremvise sine produkter i andres skønhedssaloner, i hotellobbyer eller i metroen. Med en ukuelig tro på kvaliteten af hendes cremer var hun også den første, der uddelte gratis prøver af nye markedsprodukter, når kunderne købte hendes cremer.

Hvis du elsker historiske romaner, så kan jeg varmt anbefale En drøm om skønhed. Historien er fiktiv, men bygger for så vidt muligt på biografiske fakta og man får virkelig øjnene op for, hvorledes dette kosmetiske eventyr startede. Og så er det en nænsom og kærlig historie om to skæbner, der i sidste ende presses ud over kanten. Bogen sætter fokus på den pris, succes ofte har og det fremgår tydeligt, hvor meget man skal satse og brænde for den drøm, man ikke kan tilsidesætte.

Joe mistede aldrig troen på Estée, men hun mistede måske sig selv for en stund… 🤔

Sproget er flydende og stilen letlæselig og især passer den godt til den tid, bogen foregår i, men generelt mangler bogen en opstramning rent korrekturmæssigt, da der desværre er mange irriterende skrivefejl, der irriterer denne læsers øjne, i øvrigt noget jeg sjældent nævner. Det skal dog ikke forhindre mig i at anbefale bogen til de læsere, der har lyst til at kende Estées historie, for jeg var ganske underholdt, også selvom handlingen indimellem går lidt langsomt.

Man kan kun beundre denne kvindes ukuelige tro på at nå til tops, og hendes succes skyldes helt klart hårdt arbejde. Estée Lauder var en kvinde, der selv ville præsentere sine produkter, og trods noget modgang i en mandsdomineret verden tegner bogen et tydeligt billede, både af den tids urimelige betingelser og ikke mindst af en helt enestående kvinde, der havde en skønhedsdrøm, der siden er kommet mange kvinder – og mænd – til gode.

En drøm om skønhed er historisk interessant, emmer af passion og er inspirerende og derfor velegnet til læsning i starten af et helt nyt år, hvor mange af os sætter nye mål og måske drømmer stort.

Du kan læse mere om forfatteren her – https://gutkind.dk/forfatter/laura-baldini/

Og her kan du læse mere om serien Historiens enestående kvinder, og se hvilke andre bøger, der er på vej. En drøm om skønhed får ⭐️⭐️⭐️⭐️/6.